Bakal terkuburnya BN dalam PRU 13

Selesai sudah senarai calon BN dan tugasan seterusnya adalah menggerakkan jentera pilihanraya di kawasan masing masing. Team team dato Najib sudah pasti tersenarai dengan gah. Khabarnya juga ada campurtangan dari Kak Mah sendiri walaupun ianya belum disahkan dan Kak Mah sendiri menafikan pembabitannya dalam penyenaraian calon BN bagi PRU 13. Antara benar atau tidak itu bukan perseolannya. Calon yang dianggap sebagai Harapan BN untuk terus mengunggulli dan mengekalkan kuasa di bumi Malaysia ini sebenarnya adalah kubur yang digali sendiri oleh UMNO BN apabila beberapa calon baru yang sebenarnya tidak digemari oleh akar umbi dan ada di kalangannya merupakan calon kitar semula.

Parlimen Shah Alam yang meletakkan Zulkifli Noordin sebagai calon telah mengejutkan orang UMNO shah Alam apatah lagi ada di kalangan mereka telah berkerja bertungkus lumus untuk menggerakkan jentera UMNO supaya diterima pengundi Shah Alam setelah dimalukan dengan kekalahan teruk oleh PAS melalui Khalid Samat dengan majoriti melebihi 9 ribu.

Kehadiran Zulkifli Noordin di kawasan Shah Alam menjadi satu ledakan bom jangka yang akan meranapkan lagi parlimen Shah Alam dan sekaligus memberi ruang kepada PAS melalui penyandangnya untuk mengekalkan kerusi secara bergaya dengan majoriti yang lebih besar. Zulkifli Noordin tidak dilihat sebagai " Winable candidates" kerana rekodnya yang kurang cemerlang dan mempunyai sikap yang suka "melompat lompat".

Di kalangan pengundi India, Zulkifli Noordin dilihat sebagai manusia yang tidak pandai menghormati agama lain dengan beberapa klip video dalam youtube yang menunjukkan Zulkifli Noordin menghina Tuhan Hindu. Walaupun ceramah itu telah berlangsung beberapa tahun yang lepas dan ketika beliau masih dalam Pakatan Rakyat tetapi isu itu telah mengguris perasaan masyarakat Hindu. Keadaan ini telah menyebabkan undi pengundi India tidak akan singgah di kerusi yang dimiliki oleh Zulkifli Noordin.

Sebenarnya ini adalah sebahagian daripada apa yang berlaku dalam UMNO. Kebangkitan rakyat mutakhir ini telah menyebabkan UMNO seperti cacing kepanasan kerana beberapa tembelang UMNO satu persatu terbongkar dan dibongkar.

Umno BN bukan lagi parti yang releven untuk rakyat. UMNO BN hanya akan jadi sejarah. Pakatan Rakyat merupakan gabungan yang terbaik dan memenuhi inspirasi Rakyat

Pak Katib

17 April 2013

No comments: