Malang bagi Calon BN



Siapakah pilihan pengundi Bukit Gantang.
2 Calon yang mempunyai watak yang berbeza








Sepanjang saya meninjau kempen pilihanraya di Bukit Gantang tidak banyak poster yang muka calon BN Ismail Saffian. Yang banyaknya Poster yang terpampang adalah muka Zambry dan Dato' Najib. Pening juga penyokong BN nanti. Siapa sebenarnya yang mengundi di Parlimen Bukit Gantang. Mungkin ada agenda lain yang cuba disembunyikan oleh Zambry dan Najib ini. Kenapa pula gambar mereka pula yang banyak dan besar-besar dicetak. Apakah ini merupakan satu kesempatan yang diambil bagi mempopularkan Zambry dan Najib yang masing-masing baru saja diangkat sebagai orang nombor satu dalam UMNO dan orang nombor satu di Perak ( Masih lagi dalam kes Mahkamah tentang keesahannya).

Malang sungguh bagi Ismail Saffian kerana terpaksa mengalah walaupun beliau lah sebenarnya yang bertanding dalam PRK Bukit gantang ini. Sambil-sambil saya meninjau dan minum teh di sebuah warong di sekitar batu 9, terdengar saya satu kelompok penganalisis politik kedai kopi sedang bersembang tentang parti mana yang bakal memenangi PRK Bukit Gantang. Mula lah seorang daripada mereka membandingkan antara 2 calon yang bertanding ini. Kebanyakkan mereka lebih sukakan calon PAS kerana ketokohan dan latar belakang agama yang dimiliki oleh DS Nizar. Lalu seorang lagi mula bercerita kenapa UMNO memilih "Mail Danok". Saya berada di sebelah sambil memasang telinga tertanya-tanya kenapa orang panggil calon BN ini dengan panggilan "Mail Danok". Untuk mendapatkan kepastian saya beranikan diri untuk bertanya salah seorang pakcik yang dalam lingkungan 55 tahun itu memandangkan pakcik itu orang tempatan dan sudah pasti kenal dengan calon BN ini. menurut pakcik tu bahawa gelaran tu orang panggil " Mail Danok" sebab beliau selalu pergi ke Danok. Saya sekali lagi tanya pakcik tu, Danok tu kat mana?. Pakcik tu kata Danok tu kat Thailand.

barulah saya faham bahawa calon BN ini selalu ke Danok Thailand rupanya. Mungkin Calon BN ni suka melancong atau membeli belah kat sana. lagi pun kat Thailand tu harganya murah. semuanya murah. Yang lain tu tak pula saya fikirkan. tapi biarlah pengundi yang fikirkan antara 2 calon ini. Calon PAS DS Nizar memang dah terkenal dengan seorang yang berjiwa rakyat dan seorang lagi suka melancong ke Danok Thailand.


Fikir-fikirkan

Wallahualam


Pakkatib

5 comments:

Anonymous said...

Danok tu wilayah jajahan UMNO yang ditadbir oleh pemuda UMNO kan? Maaf saya fail sejarah dan geografi.

Anonymous said...

Mail Pian pi ke Danok belajar sekolah pondok...maklumlah umur pun dah makin tua rumah kata pergi kubur kata mari....mat kude

kucing hitam said...

danok tu tempat beli ayam

Anonymous said...

"Mangga" Danok lemun-lemun, maneh-maneh oi...

..kawan mike

Anonymous said...

vfbbgnnhnh