"Pak hangguk dan si pelahap" dalam BN


Al-kisah dalam negeri Pasir Dua Butir. Mulut-mulut yang ternganga dengan tangan yang yang menadah seperti dalam kelaparan. Muncung-muncung bebal dan tiada maruah ini hanya tahu menagih dan mengampu tok ketua tanpa segan dan silu. Jangan dikira dari mana datangnya habuan asal perut sentiasa kembung poket sentiasa terisi. Apa saja dikhabarkan oleh tok-tok ketua sudah tentu diiakan asalkan tok ketua tidak lagi merajuk dan kedekut habuan untuk dilemparkan kepada pelahap-pelahap ini.

halal dan haram bukan soalnya lagi. Tok ketua bagi peruntukan untuk buat jambatan dengan peruntukan yang sebegini tapi dibuatnya jambatan dengan nilai yang tak masuk akal dan yang lebihnya dimasukkan ke kocek-kocek yang menanti untuk diisi. Bila bersyarah si pelahap ini akan sentiasa menepuk tangan tanda setuju walaupun kadang-kadang banyak yang bercanggah dengan apa yang sepatutnya.

Itu cerita si pelahap. Tok alim yang belajar ilmu pula hanya tahu jadi " Pak hanggup". Apa tidaknya kalau digelengkan kepala takut nanti jawatan yang tinggi melangit akan jadi abu. Tok ketua jadi penipu dan perompak pun Pak hanggup ini anggap betul. Tok ketua buat program yang bercanggah dengan islam pun pak hanggup akan kata "yes". Pak hanggup ini dah lupa tentang apa yang dia belajar dulu. yang penting bagi pak hanggup jangan hilang jawatan. pak hanggup sudah lupa bahawa jawatan tu pinjaman dan rezeki tu datang dari tuhan.

Bukan tak tak tahu dalam negeri Pasir Dua Butir ni cukup ramai tok-tok alim yang sokong tok ketua. Ada yang pernah jadi imam masjid dan ada yang pernah jadi penceramah bebas. Di mana sebenarnya maruah pak hanggup ni. apa nak jawab kat tuhan nanti. Pak hanggup nak ke bersekongkol dengan tok ketua yang memperkenalkan Islam hadhari tapi dalam rumah tok ketua pun masih lagi belum hadhari sehingga dah kerepot pun masih lagi tak pandai nak pakai tudung kepala.

Nampaknya Pak hangguk tak berapa berani nak tegur takut ditengkingnya oleh tok ketua balik. kalau dah kena tengking faham-faham je lah. Media massa Tok Ketua lagi la bacul. hari-hari kerja sebar fitnah. lepas satu, satu cerita diputar belit. yang buat "statement" kata lain yang keluar kat media massa lain. lepas tu siap jadi tukang canang lagi. Tok ketua dah pandai rampas akhbar-akhbar yang tulis cerita betul dan benar. sampai kecoh satu negeri pasir Dua Butir yang orang-orang tok ketua rampas semua akhbar rakyat yang nak sedarkan tok ketua.

Tok ketua pun sekarang ni dah pandai tulis undang-undang sendiri. kalau kena dengan selera tok ketua, undang-undang tu diguna pakai dan kalau tak kena dengan citarasa tok ketua undang-undang tu dipadam balik kononnya tersalah tulis. Dulu tok ketua juga yang tulis speaker ada kuasa halang dun yang buat "taik" tapi bila dah 51 tahun, rakyat tok ketua rujuk balik kat undang-undang yang ditulis oleh tok ketua, tok ketua kata tidakan speaker tidak sah pula.

Memangla tak sah undang-undang tu , sebab tu tok ketua boleh lantik MB haram walaupun bagi tok ketua ianya halal. Rakyat di negeri tok ketua sekarang ni dah cerdik. bukan masa zaman tok ketua dulu. rakyat sekarang dah tak boleh diperbodohkan lagi sebab rakyat tok ketua dah tahu undang-undang dan dah tak berapa nak dengar media massa tok ketua. rakyat dah tahu guna internet dan dapat maklumat tepat.

Si Pelahap dan Pak hanggup tak payah la lagi do sekongkol ngan parti tok ketua tu. hijrah lah. dah banyak sangat rakyat tok ketua tu kena tipu. Mula dari sekarang belajar la geleng kepala pula. Dah 50 tahun lebih dok hangguk. tak rasa lenguh ke.

wallahuaalam.

pak katib

23 Feb 2009

No comments: